Jaarverslag 2021 gepubliceerd

In 2021 lag de focus zowel op de dagelijkse dienstverlening als op strategische organisatieontwikkeling. Het was op verschillende fronten een uitdagend jaar.

• Voor het tweede jaar op rij hadden we te maken met Covid-19, maar we hebben de dienstverlening aan onze bestaande en nieuwe klanten op een goed niveau weten te houden.
  • In lijn met onze ambitie hebben we wederom nieuwe opdrachtgevers verwelkomt. De dienstverlening aan Stichting Philips Pensioenfonds is gestart, de implementatie van Stichting Mars Pensioenfonds is afgerond en het starten van de dienstverlening aan Stichting Het nederlandse pensioenfonds is voorbereid.
  • We bereiden ons voor het nieuwe pensioenstelsel. In 2021 zijn de iteratieve jaardoelen gerealiseerd. Deze hadden met name betrekking op advies en begeleiding van pensioenkeuzes, het ontwerpen van de solidaire en flexibele premiepensioenregeling alsook op het ontwikkelen van een visie op deelnemersinteractie richting en tijdens de uitvoering van nieuwe pensioenregelingen. Parallel aan het programma Pensioenakkoord is er gewerkt aan een nieuwe IT-doelarchitectuur van onze organisatie.
  • In augustus zijn we getroffen door een datalek. Er is veel inspanning geleverd om de risico’s zo snel mogelijk in te dammen en de schade te minimaliseren. Hierbij is nauw en constructief samengewerkt tussen interne en externe experts, toezichthouders én onze klanten en hun eindgebruikers. Ook is veel aandacht besteed aan het verder verbeteren van de beheersmaatregelen en het versterken van de IT-controls.
  • Het risicoraamwerk is in 2021 uitgebreid naar aanleiding van het nieuwe Europese Investment Firm Directive (IFD) en de Investment Firm Regulation (IFR). Deze regelgeving heeft als doel om beleggingsondernemingen risicosensitiever te maken. Een gevolg van deze regelgeving is dat Blue Sky Group Holding BV vanaf 19 oktober 2021 regulatoir onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank.
  • Blue Sky Group heeft de uitvoeringsovereenkomst met haar ondernemingspensioenfonds per ultimo 2021 opgezegd. Dat betekent dat het pensioenfonds sluit voor nieuwe opbouw binnen de uitkeringsregeling die zij uitvoert. De nieuwe pensioenregeling is een premieregeling en is ondergebracht bij een nieuwe pensioenuitvoerder vanaf begin 2022.

Alhoewel de reguliere bedrijfsresultaten van Blue Sky Group op hoofdlijnen conform begroting zijn gerealiseerd, hebben de gevolgen van bijzondere kosten uit hoofde van het datalek, personele vervangingen én de transitie van het eigen pensioensysteem geleid tot een negatief netto-resultaat, de verwachting is dat het resultaat 2022 zich in dit opzicht weer zal normaliseren.

Lees het jaarverslag 2021

Download Openbaarmakingseisen IFR 2021