Noud van der Louw

Als medewerker Mid Office Pensioenservice trekt Noud van de Louw aan de touwtjes van processen die te maken hebben met deelnemersbestanden, premies en uitbetalingen van Blue Sky Group.

Portret Noud van der Louw

Wat betekent dat in de dagelijkse praktijk?

Ik ben veel met bestanden bezig. De verwerking van mutaties bijvoorbeeld, die we van de werkgevers krijgen. Die worden automatisch verwerkt in onze systemen zodat premies, opgebouwde rechten en uitkeringen waar nodig worden herberekend. Als er bij de controles van bestanden onregelmatigheden zijn, zoek ik uit waar dat vandaan komt. Zo zorgen we ervoor dat er geen fouten worden gemaakt bij inningen en betalingen en houden we onze pensioenadministratie schoon. Dat geldt ook voor collectieve aanpassingen van gegevens, bijvoorbeeld door wetwijzigingen of indexatie van pensioenuitkeringen. We betalen iedere maand netto zo’n 30 miljoen uit. Dat moet gewoon altijd kloppen.

Het is een strak georganiseerd en streng gecontroleerd proces, dat vóór uitbetaling altijd door onze procuratiehouders moet worden goedgekeurd. Dit proces is, samen met het maken van een goed rendement op het fondsvermogen, de basistaak van ons bedrijf.

Wat moet je vooral goed kunnen?

Je moet in ieder geval feeling hebben met ICT en digitale bestanden. Maar je moet er ook plezier in hebben om je vast te bijten in een vraagstuk tot je het helemaal hebt opgelost. Daarbij is het wel zo handig als je over de grenzen van je eigen werk kunt kijken, zodat je het hele proces kunt beoordelen. De frontoffice heeft contact met deelnemers en klanten en gebruikt dezelfde bestanden waar wij mee werken, onder andere voor hun pensioenmutaties.

Bestanden die we ontvangen van werkgevers, UWV, CAK, SVB en gemeentes. De backoffice administreert en beheert de pensioenreglementen en -rechten. Zo zijn we allemaal van elkaar afhankelijk.

Het is mij wel duidelijk geworden dat Blue Sky Group niet zit te wachten op mensen die hun werk op de automatische piloot doen. Ze willen met kritische mensen werken die altijd op zoek zijn naar verbetering: verder automatiseren, kosten besparen of een product nog beter maken. Nu vind ik eerlijk gezegd het niveau van de producten en de service hier al erg hoog.

Veel bedrijven zeggen dat de klant voorop staat. Maar hier merk ik elke dag dat het ook echt zo is.