Zorgplicht gaat volgens Ruud Lahr, marketing manager bij Blue Sky Group, niet zozeer over de wettelijke plicht maar vooral over de morele plicht van pensioenfondsen om voor hun deelnemers te zorgen. In het relatiemagazine van de Pensioenfederatie geeft hij zijn visie.
Na een zorgvuldig aanbestedingsproces heeft het bestuur van Mars Pensioenfonds besloten om per 1 januari 2022 de pensioenuitvoering bij ons onder te brengen. Vanaf die datum verzorgen wij de pensioenadministratie en communicatie voor het fonds. Mars Pensioenfonds verzorgt de pensioenen voor ca. 4.000 deelnemers en pensioengerechtigden en beheert een vermogen van ca. 1,6 miljard euro.
Pensioenfondsen kunnen voor de uitvoering van hun regelingen en het beheer van hun vermogen bij steeds minder partijen terecht. Toine van der Stee (directeur Blue Sky Group) uit in een interview in het decembernummer van Pensioen Pro Magazine zijn zorgen over de verschraling van het dienstenaanbod in de sector en de gevolgen voor de deelnemer.
Voor de operational due diligence activiteiten in het selectieproces van externe vermogensbeheerders zijn we een samenwerking aangegaan met Lestrade. Door het onafhankelijke advies van Lestrade toe te voegen aan het selectieproces, bieden we onze klanten nog meer grip op de gehele keten en versterken we onze fiduciaire propositie.
Wat kan een pensioenfonds doen om in al het geweld van de beeldvorming zijn eigen geluid te laten horen? Victor Vlam ziet vier tactieken die pensioenfondsen zich ter harte zouden moeten nemen: de kunst van framing, de offensieve aanpak, de emotionele lading en de oneliner.
Er wordt steeds beweerd dat de sociale media het hebben gedaan, dat die polarisatie in de hand werken, maar volgens Rens Vliegenthart is dat nog maar de vraag. In zijn onderzoek als hoogleraar richt hij zich op de manier waarop met name politiek en media op elkaar inwerken, hoe de politieke agenda wordt gevormd en hoe dat leidt tot beeldvorming in de samenleving.