Artikelen

  • Verschil tussen pensioencontracten is vooral een kwestie van framen

    Sociale partners moeten kiezen, welk contract wordt het: solidair of flexibel? Deze termen roepen het beeld op dat het solidaire contract niet flexibel is en het flexibele contract niet solidair. Maar dat beeld klopt niet, betoogt pensioenspecialist Marc Heemskerk van Mercer. Het is vooral een kwestie van framing, want in werkelijkheid zijn de verschillen bescheiden. En binnen beide contracten zijn zodanige keuzes te maken dat die verschillen nog wat verder verdampen.

  • Cashpositie niet in gevaar door minder premie, dividend en huur

    Pensioenfondsen krijgen de komende tijd minder premie en dividend binnen vanwege de coronacrisis. Maar dat maakt voor de uitbetaling van pensioenen amper iets uit. De cashpositie wordt bepaald door de rente-afdekking.

  • 'Pensioen niet zo zeker als het ooit heeft geleken'

    Voor de videoserie 'PensioenPro in gesprek' interviewt journalist André de Vos topfiguren uit de Nederlandse pensioenbranche. In deze aflevering interviewt hij Toine van der Stee, algemeen directeur bij Blue Sky Group.

  • Digitale dienstverlening: 'Een leerproces voor beide partijen’

    De pensioenwet verplicht pensioenfondsen om correct, duidelijk en evenwichtig informatie te verstrekken, die aansluit op de behoeften van de deelnemer. Steeds vaker doen we dit digitaal. Maar hoe doseren we dit goed en hoe weten we of deelnemers onze informatie goed begrijpen? Willen mensen wel met een computer praten? En wat doet vergaande digitalisering met onze band met de deelnemers? Jan van Dijk, Emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap en Sociologie van de Informatiesamenleving aan de Universiteit Twente geeft zijn visie op digitale dienstverlening.

  • Time to market is old school

    Volgens Jurgen Wegbrans, product owner bij Blue Sky Group, draait het bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten niet meer om de 'time to market' maar om de 'time to feedback'. In de juni editie van Pensioen Bestuur & Management legt hij uit dat je niet moet focussen op het product, maar op de feedback die je onderweg verzamelt. "Wat je daarmee doet bepaalt je uiteindelijke succes."