Nieuws

  • Onze aanpak en streven naar vertrouwen in tijden van pensioenhervormingen

    Een dynamische verschuiving in de pensioenwereld is voelbaar sinds de goedkeuring van de Wet toekomst pensioenen door de Eerste Kamer. Dit heeft niet alleen de aandacht getrokken van deelnemers, maar ook geleid tot onzekerheid en vragen. 

    In een exclusief interview delen onze communicatieadviseurs, Esmée, Jillis en Max, diepgaande inzichten over de uitdagingen, de aanpak en het streven naar vertrouwen te midden van verandering.

  • Blue Sky Group wint PensioenWegwijzer 2021

    Voor de zevende keer is donderdag 4 november de PensioenWegwijzer uitgereikt aan een organisatie uit de financiële sector met het meest innovatieve praktijkvoorbeeld om pensioenkeuzes makkelijker te maken. De uitreiking vond plaats tijdens een inspiratiebijeenkomst voor vernieuwende pensioencommunicatie met als thema: nieuwe manieren om over je oude dag te praten. Onderdeel van het programma was de finale van de PensioenWegwijzer 2021 waarin vijf finalisten streden met live pitches. De prijs werd door de jury namens platform Wijzer in geldzaken uitgereikt aan Blue Sky Group. 
  • Waardeoverdracht in sneltreinvaart

    Een pensioen bij een oude werkgever overdragen met één druk op de knop. Het klinkt als toekomstmuziek, maar is al werkelijkheid. Blue Sky Group stond samen met een aantal andere partijen aan de wieg van Mijnwaardeoverdracht.nl. Bij Pension Tech & Innovation werkt Edwin Pieneman, senior beheerder en namens Blue Sky Group nauw betrokken bij dit innovatieve project. We vragen hem hoe het werkt in de praktijk.
  • Pensioen dat past bij het leven van alledag

    In de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is er veel aandacht voor de communicatie met deelnemers. Met name wordt opgeroepen om ze vooral mee te nemen in het waarom van het nieuwe stelsel en duidelijkheid te geven over de financiële gevolgen van de transitie. Om richting te geven aan deze communicatie is het goed om eerst vast te stellen op welke manier je naar de verandering kijkt.
  • De klantvraag nog beter begrijpen is met videobellen weer een stukje eenvoudiger geworden

    Persoonlijk contact met deelnemers wordt, mede in het licht van het nieuwe pensioenstelsel, steeds belangrijker. Blue Sky Group biedt deelnemers nu met videobellen een nieuwe mogelijkheid voor persoonlijke pensioencommunicatie. Dit nadat een pilot bij vier pensioenfondsen met deze contactvorm uiterst positief is verlopen. Marcel van Dorresteijn en Maarten Leurs, respectievelijk medewerker en teammanager Pensioenservice, begeleidden de pilot.
  • Groots resultaat met kleine pensioenen

    In een continu veranderend pensioenlandschap loont een duidelijke route. In dit artikel geven Mireille Rondel en André van Diermen hun visie op het succesvol automatiseren van de overdracht van kleine pensioenen.

  • Binnen nieuwe lijntjes kleuren

    Nu alle traditionele beleggingsklassen relatief duur zijn en de rente nog een hele tijd laag zal blijven, zoeken pensioenfondsen alternatieven die langdurig een relatief zeker rendement bieden en kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige portefeuille. Waar liggen de mogelijkheden? De vermogensbeheerders van Blue Sky Group stellen vast dat de verschuiving al gaande is en verwachten dat het belang van alternatieve beleggingen de komende jaren geleidelijk verder zal toenemen.

  • Niet alleen doen wat moet, maar ook wat kan

    Toine van der Stee was zestien jaar lang, en met groot plezier, het gezicht van Blue Sky Group. Nu vertrekt hij om zélf te ontdekken wat het betekent: met pensioen gaan. Al blijft hij actief in de wereld die hem dierbaar is geworden. Hij heeft zo z’n ideeën over de ontwikkelingen in de sector – terug- en vooruitkijkend. En over de manier waarop pensioenfondsen daarmee moeten omgaan.

  • 'De heersende opvatting van zorgplicht vind ik veel te eng'

    Zorgplicht gaat volgens Ruud Lahr, marketing manager bij Blue Sky Group, niet zozeer over de wettelijke plicht maar vooral over de morele plicht van pensioenfondsen om voor hun deelnemers te zorgen. In het relatiemagazine van de Pensioenfederatie geeft hij zijn visie. 

  • Lancering Mijnwaardeoverdracht.nl

    Vanaf vandaag kunnen deelnemers gebruik maken van Mijnwaardeoverdracht.nl. Deze nieuwe website optimaliseert waardeoverdrachten aan de hand van innovatieve decentrale technologie. Wij hebben deze website samen met pensioenuitvoerders APG, Nationale-Nederlanden en PGGM en platformontwikkelaar Hyfen ontwikkeld. Tijdens de World Pension Awards is de website recent uitgeroepen tot runner-up in de categorie innovatieve technologie.

  • Naar een echt verhaal in plaats van een mooie uitleg

    De grote lijnen van het nieuwe pensioenstelsel zijn duidelijk. Maar zoals vaak schuilt de duivel in de details. De komende periode liggen er tal van belangrijke ‘details’ op de bestuurstafel. Om bestuurders te helpen bij het maken van de juiste keuzes publiceren we een serie blogs waarin onze specialisten verschillende onderwerpen uitlichten. Kristine Noordergraaf, manager communicatie bij Blue Sky Group, belicht het communicatieplan.

  • Risicobereidheid: we hebben iets uit te leggen

    Fervente zekerheidszoekers kunnen tegenwoordig de gekste garanties krijgen: naast de bekende zon- of sneeuwgaranties, kun je ook een walvis-of een berggorillagarantie bestellen bij je vakantie. Of een naald-vast-garantie bij je kerstboom, een ‘gas-los-garantie’ op je CV-ketel, een bloei- en groeigarantie op je bloembollen of juist een niet-bloeigarantie op de bamboe in je tuin… Voor pensioenen weten we dat garanties niet altijd te realiseren zijn. Gelukkig komen de conclusies van talrijke gedragsonderzoeken ons te hulp.

  • 'Pensioen niet zo zeker als het ooit heeft geleken'

    Voor de videoserie 'PensioenPro in gesprek' interviewt journalist André de Vos topfiguren uit de Nederlandse pensioenbranche. In deze aflevering interviewt hij Toine van der Stee, algemeen directeur bij Blue Sky Group.

  • Digitale dienstverlening: 'Een leerproces voor beide partijen’

    De pensioenwet verplicht pensioenfondsen om correct, duidelijk en evenwichtig informatie te verstrekken, die aansluit op de behoeften van de deelnemer. Steeds vaker doen we dit digitaal. Maar hoe doseren we dit goed en hoe weten we of deelnemers onze informatie goed begrijpen? Willen mensen wel met een computer praten? En wat doet vergaande digitalisering met onze band met de deelnemers? Jan van Dijk, Emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap en Sociologie van de Informatiesamenleving aan de Universiteit Twente geeft zijn visie op digitale dienstverlening.

  • Definitieve overeenkomst met Philips Pensioenfonds getekend

    Vanaf 1 januari 2021 gaan wij de pensioenuitvoering verzorgen voor Philips Pensioenfonds. Nadat wij in februari al een intentieverklaring met Philips Pensioenfonds tekenden, is er nu ook overeenstemming over de invulling van de overeenkomst.

  • Laat Pensioenregister niet langer het enige totaaloverzicht zijn

    Het wordt tijd voor ‘open pensioendata’, zodat de markt kan innoveren met pensioencommunicatie en -advies, stelt Ruud Lahr voor. Het Pensioenregister kan daarvoor de ‘datahub’ worden.

  • Philips Pensioenfonds en Blue Sky Group tekenen intentieverklaring

    Philips Pensioenfonds en Blue Sky Group hebben een intentieverklaring getekend voor de uitbesteding van de pensioenuitvoering van Philips Pensioenfonds vanaf 2021.

  • Vier lessen om je geluid te laten horen

    Wat kan een pensioenfonds doen om in al het geweld van de beeldvorming zijn eigen geluid te laten horen? Victor Vlam ziet vier tactieken die pensioenfondsen zich ter harte zouden moeten nemen: de kunst van framing, de offensieve aanpak, de emotionele lading en de oneliner. 

  • Het is maar de vraag of het erg is

    Er wordt steeds beweerd dat de sociale media het hebben gedaan, dat die polarisatie in de hand werken, maar volgens Rens Vliegenthart is dat nog maar de vraag. In zijn onderzoek als hoogleraar richt hij zich op de manier waarop met name politiek en media op elkaar inwerken, hoe de politieke agenda wordt gevormd en hoe dat leidt tot beeldvorming in de samenleving.

  • Langer doorwerken moet, maar lukt het ook?

    De boodschap is helder: ‘we’ moeten langer doorwerken. Want anders is ons stelsel niet betaalbaar. Dus stijgt de AOW-leeftijd en stijgen de pensioenleeftijden in de pensioenregelingen mee. Maar dat doorwerken, lukt dat? Zijn al die banen er wel? Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie en -advies van UWV, scheidt het kaf van het koren in het eerste nummer van Blauw magazine 2019.