Artikelen

  • De klantvraag nog beter begrijpen is met videobellen weer een stukje eenvoudiger geworden

    Persoonlijk contact met deelnemers wordt, mede in het licht van het nieuwe pensioenstelsel, steeds belangrijker. Blue Sky Group biedt deelnemers nu met videobellen een nieuwe mogelijkheid voor persoonlijke pensioencommunicatie. Dit nadat een pilot bij vier pensioenfondsen met deze contactvorm uiterst positief is verlopen. Marcel van Dorresteijn en Maarten Leurs, respectievelijk medewerker en teammanager Pensioenservice, begeleidden de pilot.
  • Ander stelsel, andere bestuurders?

    In het nieuwe pensioenstelsel verandert de rol van pensioenfondsen. Kort door de bocht evolueren ze van beheerders van een collectief pensioenvermogen naar aanbieders van een financieel product, waarbij de risico’s meer dan voorheen bij de deelnemers liggen. Dat stelt - ook op weg ernaartoe - andere eisen aan de kennis en vaardigheden van bestuurders van pensioenfondsen.

  • Boeiende paradox

    Kristine Noordergraaf is manager communicatie bij Blue Sky Group. Ze wil deelnemers in beweging brengen door te communiceren vanuit hún perspectief.

  • Framing: Het beeld dat woorden oproepen

    Het geld klotst bij pensioenfondsen tegen de plinten’: dat klinkt anders dan ‘pensioenfondsen hebben ruim voldoende buffers’. Het is een voorbeeld van framing, het meegeven van een emotionele lading aan een bericht. En als een onderwerp eenmaal geframed is, zie er dan maar weer vanaf te komen. Sarah Gagestein, framingspecialist en eigenaar van bureau Taalstrategie, legt uit hoe het werkt.