Wat kan een pensioenfonds doen om in al het geweld van de beeldvorming zijn eigen geluid te laten horen? Victor Vlam ziet vier tactieken die pensioenfondsen zich ter harte zouden moeten nemen: de kunst van framing, de offensieve aanpak, de emotionele lading en de oneliner.
Er wordt steeds beweerd dat de sociale media het hebben gedaan, dat die polarisatie in de hand werken, maar volgens Rens Vliegenthart is dat nog maar de vraag. In zijn onderzoek als hoogleraar richt hij zich op de manier waarop met name politiek en media op elkaar inwerken, hoe de politieke agenda wordt gevormd en hoe dat leidt tot beeldvorming in de samenleving.
De boodschap is helder: ‘we’ moeten langer doorwerken. Want anders is ons stelsel niet betaalbaar. Dus stijgt de AOW-leeftijd en stijgen de pensioenleeftijden in de pensioenregelingen mee. Maar dat doorwerken, lukt dat? Zijn al die banen er wel? Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie en -advies van UWV, scheidt het kaf van het koren in het eerste nummer van Blauw magazine 2019.