Artikelen

  • De klantvraag nog beter begrijpen is met videobellen weer een stukje eenvoudiger geworden

    Persoonlijk contact met deelnemers wordt, mede in het licht van het nieuwe pensioenstelsel, steeds belangrijker. Blue Sky Group biedt deelnemers nu met videobellen een nieuwe mogelijkheid voor persoonlijke pensioencommunicatie. Dit nadat een pilot bij vier pensioenfondsen met deze contactvorm uiterst positief is verlopen. Marcel van Dorresteijn en Maarten Leurs, respectievelijk medewerker en teammanager Pensioenservice, begeleidden de pilot.
  • Ander stelsel, andere bestuurders?

    In het nieuwe pensioenstelsel verandert de rol van pensioenfondsen. Kort door de bocht evolueren ze van beheerders van een collectief pensioenvermogen naar aanbieders van een financieel product, waarbij de risico’s meer dan voorheen bij de deelnemers liggen. Dat stelt - ook op weg ernaartoe - andere eisen aan de kennis en vaardigheden van bestuurders van pensioenfondsen.

  • Cashpositie niet in gevaar door minder premie, dividend en huur

    Pensioenfondsen krijgen de komende tijd minder premie en dividend binnen vanwege de coronacrisis. Maar dat maakt voor de uitbetaling van pensioenen amper iets uit. De cashpositie wordt bepaald door de rente-afdekking.

  • 'Pensioen niet zo zeker als het ooit heeft geleken'

    Voor de videoserie 'PensioenPro in gesprek' interviewt journalist André de Vos topfiguren uit de Nederlandse pensioenbranche. In deze aflevering interviewt hij Toine van der Stee, algemeen directeur bij Blue Sky Group.

  • Digitale dienstverlening: 'Een leerproces voor beide partijen’

    De pensioenwet verplicht pensioenfondsen om correct, duidelijk en evenwichtig informatie te verstrekken, die aansluit op de behoeften van de deelnemer. Steeds vaker doen we dit digitaal. Maar hoe doseren we dit goed en hoe weten we of deelnemers onze informatie goed begrijpen? Willen mensen wel met een computer praten? En wat doet vergaande digitalisering met onze band met de deelnemers? Jan van Dijk, Emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap en Sociologie van de Informatiesamenleving aan de Universiteit Twente geeft zijn visie op digitale dienstverlening.