Artikelen

  • De klantvraag nog beter begrijpen is met videobellen weer een stukje eenvoudiger geworden

    Persoonlijk contact met deelnemers wordt, mede in het licht van het nieuwe pensioenstelsel, steeds belangrijker. Blue Sky Group biedt deelnemers nu met videobellen een nieuwe mogelijkheid voor persoonlijke pensioencommunicatie. Dit nadat een pilot bij vier pensioenfondsen met deze contactvorm uiterst positief is verlopen. Marcel van Dorresteijn en Maarten Leurs, respectievelijk medewerker en teammanager Pensioenservice, begeleidden de pilot.
  • Ander stelsel, andere bestuurders?

    In het nieuwe pensioenstelsel verandert de rol van pensioenfondsen. Kort door de bocht evolueren ze van beheerders van een collectief pensioenvermogen naar aanbieders van een financieel product, waarbij de risico’s meer dan voorheen bij de deelnemers liggen. Dat stelt - ook op weg ernaartoe - andere eisen aan de kennis en vaardigheden van bestuurders van pensioenfondsen.

  • Dilemma’s nieuw pensioenstelsel: kiezen met hoofd én hart

    Pensioenfondsbestuurders die een weg zoeken uit de dilemma’s rond het nieuwe pensioenstelsel, moeten keuzes maken met hoofd én hart, ze moeten de dilemma’s doorleven. Over de contractvorm, over al dan niet invaren, over de aanpassing van de beleggingsportefeuille. Het lukt niet met alleen de rekenmachine en op logische gronden. Het formuleren van guiding principles kan daarbij zeer behulpzaam zijn.