De complexe en onzekere weg naar het vernieuwde Nederlandse pensioenstelsel laat zich op allerlei manieren vergelijken met een bergexpeditie. Ook die vereist voorbereiding, samenwerking en vastberadenheid. Josje Wijckmans, programmadirecteur Pensioenakkoord bij Blue Sky Group en voorzitter van de onderzoeksgroep Uitvoering van de Pensioenfederatie, geeft in dit blog aan waar het voor pensioenfondsen op aankomt, op de route naar boven: festina lente, haast je langzaam.
Wat kan een pensioenfonds doen om in al het geweld van de beeldvorming zijn eigen geluid te laten horen? Victor Vlam ziet vier tactieken die pensioenfondsen zich ter harte zouden moeten nemen: de kunst van framing, de offensieve aanpak, de emotionele lading en de oneliner.
Er wordt steeds beweerd dat de sociale media het hebben gedaan, dat die polarisatie in de hand werken, maar volgens Rens Vliegenthart is dat nog maar de vraag. In zijn onderzoek als hoogleraar richt hij zich op de manier waarop met name politiek en media op elkaar inwerken, hoe de politieke agenda wordt gevormd en hoe dat leidt tot beeldvorming in de samenleving.
Volgens Jurgen Wegbrans, product owner bij Blue Sky Group, draait het bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten niet meer om de 'time to market' maar om de 'time to feedback'. In de juni editie van Pensioen Bestuur & Management legt hij uit dat je niet moet focussen op het product, maar op de feedback die je onderweg verzamelt. "Wat je daarmee doet bepaalt je uiteindelijke succes."