Sociale partners moeten kiezen, welk contract wordt het: solidair of flexibel? Deze termen roepen het beeld op dat het solidaire contract niet flexibel is en het flexibele contract niet solidair. Maar dat beeld klopt niet, betoogt pensioenspecialist Marc Heemskerk van Mercer. Het is vooral een kwestie van framing, want in werkelijkheid zijn de verschillen bescheiden. En binnen beide contracten zijn zodanige keuzes te maken dat die verschillen nog wat verder verdampen.
De pensioensector moet meer samenwerken bij de vernieuwing van administratiesystemen en daar niet mee wachten tot het nieuwe pensioenstelsel een feit is. Deze oproep doen Arnoud Reesink (zelfstandig strategisch consultant) en Ruud Lahr (manager marketing en innovatie bij Blue Sky Group) in een artikel gepubliceerd door Pensioen Pro.
In een continu veranderend pensioenlandschap loont een duidelijke route. In de interviewserie BSG Navigator geven pensioenprofessionals afwisselend hun visie op de toekomst of een toelichting op een actuele gebeurtenis in hun vakgebied. In deze editie praten we met Pieter Westland, hoofd beleggingsstrategie, over de rol van vastgoed in de portefeuille van pensioenfondsen.
In het nieuwe pensioenstelsel verandert de rol van pensioenfondsen. Kort door de bocht evolueren ze van beheerders van een collectief pensioenvermogen naar aanbieders van een financieel product, waarbij de risico’s meer dan voorheen bij de deelnemers liggen. Dat stelt - ook op weg ernaartoe - andere eisen aan de kennis en vaardigheden van bestuurders van pensioenfondsen.
Pensioenfondsen krijgen de komende tijd minder premie en dividend binnen vanwege de coronacrisis. Maar dat maakt voor de uitbetaling van pensioenen amper iets uit. De cashpositie wordt bepaald door de rente-afdekking.
Voor de videoserie 'PensioenPro in gesprek' interviewt journalist André de Vos topfiguren uit de Nederlandse pensioenbranche. In deze aflevering interviewt hij Toine van der Stee, algemeen directeur bij Blue Sky Group.
De pensioenwet verplicht pensioenfondsen om correct, duidelijk en evenwichtig informatie te verstrekken, die aansluit op de behoeften van de deelnemer. Steeds vaker doen we dit digitaal. Maar hoe doseren we dit goed en hoe weten we of deelnemers onze informatie goed begrijpen? Willen mensen wel met een computer praten? En wat doet vergaande digitalisering met onze band met de deelnemers? Jan van Dijk, Emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap en Sociologie van de Informatiesamenleving aan de Universiteit Twente geeft zijn visie op digitale dienstverlening.