Artikelen

  • ESG voor landen: de koopman en de dominee

    Vrijwel elk pensioenfonds heeft het: een lijstje met landen waarin niet wordt belegd. Deels zijn dat voor de hand liggende staten, maar de laatste tijd is de discussie rond staatsobligaties in beweging gekomen, zeker ook door de Russische inval in Oekraïne. Hoe bepaal je dan je koers, in het kielzog van de geopolitieke storm? Hanna Spanier, ESG-adviseur bij Blue Sky Group, schetst hoe de koopman en de dominee samen naar een balans zoeken.
  • Stop met al die verschillende administratiesystemen en werk meer samen

    De pensioensector moet meer samenwerken bij de vernieuwing van administratiesystemen en daar niet mee wachten tot het nieuwe pensioenstelsel een feit is. Deze oproep doen Arnoud Reesink (zelfstandig strategisch consultant) en Ruud Lahr (manager marketing en innovatie bij Blue Sky Group) in een artikel gepubliceerd door Pensioen Pro. 

  • Mohammed Zarrouy

    Mohammed Zarrouy werkt sinds maart 2021 als Teammanager Mid Office bij Blue Sky Group. Een dynamische en uitdagende functie, want geen enkele dag is hetzelfde. Procesverbeteringen, teamzaken, stakeholdersmanagement en deelnemen aan projecten – binnen deze veelzijdige functie komt het allemaal voorbij.

  • Cashpositie niet in gevaar door minder premie, dividend en huur

    Pensioenfondsen krijgen de komende tijd minder premie en dividend binnen vanwege de coronacrisis. Maar dat maakt voor de uitbetaling van pensioenen amper iets uit. De cashpositie wordt bepaald door de rente-afdekking.

  • 'Pensioen niet zo zeker als het ooit heeft geleken'

    Voor de videoserie 'PensioenPro in gesprek' interviewt journalist André de Vos topfiguren uit de Nederlandse pensioenbranche. In deze aflevering interviewt hij Toine van der Stee, algemeen directeur bij Blue Sky Group.

  • Digitale dienstverlening: 'Een leerproces voor beide partijen’

    De pensioenwet verplicht pensioenfondsen om correct, duidelijk en evenwichtig informatie te verstrekken, die aansluit op de behoeften van de deelnemer. Steeds vaker doen we dit digitaal. Maar hoe doseren we dit goed en hoe weten we of deelnemers onze informatie goed begrijpen? Willen mensen wel met een computer praten? En wat doet vergaande digitalisering met onze band met de deelnemers? Jan van Dijk, Emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap en Sociologie van de Informatiesamenleving aan de Universiteit Twente geeft zijn visie op digitale dienstverlening.